Omg!? Wtf! Lol!

Fan vad ungdomen har blivit förslöad dom sista tio åren, det är skrämmande. Jag tänker främst på tal- och skriftspråk. Internettermer har på bara nåt år blivit totalt inpregnerade i vårat talspråk, och detta rår ungdomen för. Internettermerna hemsöker mig överallt i vardagen. Man möter någon 15-årig tjej på stan som pratar i mobilen och skriker för full hals "Men L O L asså!" (ordlista följer längre ner). Just ordet Lol använder jag själv i tid och otid men jag bokstaverar det inte. Sen då till skriftspråket där skadan är som störst. På Internet är det allmänt accepterat att anväda sig av vissa termer såsom lol, omg, wtf, ffs, tbh o.s.v. o.s.v. Men på senare år har jag noterat att nya och inte fullt lika accepterade termer har dykt upp. Förkortade ord som vrf, orly, nvm för att nämna tre exempel. Detta är ingenting annat än ren och skär våldtäkt av det svenska språket och beror inte på någonting annat än ren lathet från ungdomens sida. Jag blir mörkrädd av att tänka på vad som komma skall.

Lol = Laughing out loud.
Omg = Oh my God.
Wtf = What the fuck!
Ffs = For fucks sake.
Tbh = To be honest.
vrf = varför
orly = Oh really?
nvm = Nevermind

Kommentarer
Postat av: Jocke

Oxå äger lille pojken.

2009-04-17 @ 01:53:35
Postat av: Gök

HAha, när jag läser det här inlägget blir jag nästan lite kär i dig. Fast bara nästan :P



under mina 10 år som ircare har jag aldrig förr irriterat mig på dessa påhittade förkortningar på ENSTAKA ord. Det är de som är värst! Jag hatar internet. Jag hatar msn och jag hatar nog irc mest av allt. Speciellt funplanet tror jag :o

2009-04-22 @ 00:04:22
URL: http://segoflic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0